INNE

Pasta z pieczonego łososia i jajek

Składniki na 5-6 porcji:
– 3 jajka
– szczypiorek
– jogurt grecki – łyżka
– łosoś filet – 300 g
– majonez – ¾ łyżki
– sok z cytryny – 2 łyżki
– pieprz czarny.

Łosoś: piekarnik nagrzać do 180 stopni. Łososia natrzeć sokiem z cytryny (1-2 łyżki), pieprzem, włożyć do rękawa do pieczenia i piec w piekarniku około 30 minut. Wyjąć.
Jajka: włożyć do rondelka, zalać zimną wodą i zagotować. Gotować przez 6-7 minut, licząc od momentu zagotowania. Obrać jajka ze skorupek. Jajka pokroić w drobną kostkę, włożyć do miski. Z łososia usunąć ości i również pokroić w kostkę, dodać do jajek. Wszystko razem wymieszać i rozdrobnić widelcem. Dodać jogurt i majonez. Doprawić świeżo zmielonym pieprzem. Wszystko wymieszać i sprawdzić smak. Podawać z chlebem, posypaną szczypiorkiem.

pasta z łososia i jajek

Sałatka z nowalijek i sera żółtego z sosem miodowo-musztardowym

Składniki:

  • sałata – garść
  • ogórek świeży – 80 g
  • pomidor – ½ sztuki
  • rzodkiewka – 4 sztuki
  • szczypiorek – garść
  • ser żółty podpuszczkowy (typu oscypek lub bryndza) – 50 g
  • sos miodowo-musztardowy – 2 łyżki

Składniki na sos miodowo-musztardowy:

  • miód – ¾ łyżki
  • musztarda – łyżeczka
  • olej rzepakowy – 4 łyżki
  • sok z cytryny – 2 łyżki
  • pieprz czarny

Warzywa umyć, pokroić, wymieszać, dodać pokrojony ser żółty. Przygotować sos: miód wymieszać z sokiem z cytryny, po czym dodać musztardę i ponownie dokładnie wymieszać. Doprawić pieprzem. Sałatkę polać 2 łyżkami sosu, posypać posiekanym szczypiorkiem. 

sałatka

Pasta z fasoli

Składniki:

  • Fasola biała w puszce – 1 puszka (260 g)
  • Jabłko – 1 średnie sztuka (150 g)
  • Cebula – 1 średnia sztuka (100 g)
  • Kasza gryczana – 20 g (2 łyżki)
  • Olej rzepakowy – 2 łyżki
  • Liście laurowe, ziele angielskie i jałowiec – po 3 sztuki
  • Pieprz czarny, papryka słodka wędzona, sól

Kaszę gryczaną ugotować, wrzucić do miski, dodać łyżkę oleju, paprykę wędzoną, sól i pieprz. Wysypać na blachę wyłożoną papierem do pieczenia i piec w piekarniku nagrzanym do 190 stopni, aż kasza będzie chrupiąca. 

Fasolę odsączyć, przepłukać, zmiksować. Jabłko i cebulę obrać, pokroić w kostkę i podsmażyć na oleju z dodatkiem liści laurowych, ziela angielskiego i jałowca (pod koniec smażenia należy przyprawy usunąć). Dodać je do fasoli i wymieszać. Dodać upieczoną kaszę, doprawić solą i pieprzem. 

Pastę przechowywać do 3 dni w lodówce, w zamkniętym pojemniku. 

smalec z fasoli2

 

Szybka sałatka z jajkiem i mozzarellą

Składniki:

  • Brokuł – 150 g

  • Pomidor – 100g

  • Mozzarella mini – 60 g

  • Jajo – 1 sztuka

  • Jogurt naturalny – 2 łyżki

  • Pieprz czarny, koperek, sól

Brokuł i jajko ugotować. Brokuł gotować jedynie 3-4 minuty. Na talerz wyłożyć brokuła, pokrojonego pomidora, mozzarellę, ugotowane jajko. Jogurt naturalny wymieszać z pieprzem czarnym, koperkiem i odrobiną soli. Sosem polać sałatkę.

SaBatka brokuB-pomidor-jajo

 

Chrupiąca cieciorka

Składniki:
– 100 g suchej ciecierzycy (cieciorki)
– olej rzepakowy – łyżka
– przyprawy – słodka i ostra papryka, kurkuma, bazylia, oregano, czarny pieprz, kurkuma, odrobina soli.

Ciecierzycę namoczyć na noc w wodzie. Następnego dnia zlać wodę, w której moczyły się nasiona, wlać świeżą i gotować ciecierzycę około 40-45 minut. Po tym czasie nasiona odsączyć, wrzucić do miski, dodać olej i przyprawy, wymieszać. Piec w piekarniku nagrzanym do 185 stopni około 40-45 minut.

cieciorka

 

Jaja faszerowane oliwkami i łososiem

Składniki:

  • jaja – 3 sztuki
  • oliwki czarne – 4-5 sztuk
  • łosoś wędzony – 30 g
  • jogurt grecki – ½ łyżeczki
  • pieprz
  • szczypiorek.

Jaja ugotować na twardo, ostudzić, obrać ze skorupki, przeciąć wzdłuż, wyjąć żółtka i rozgnieć widelcem. Oliwki i łososia dokładnie posiekać, dodać do żółtek razem z jogurtem, doprawić pieprzem i dokładnie wymieszać. Napełniać białka jajek powstałym farszem, udekorować szczypiorkiem. 

jaja faszerowane łososiem i oliwkami

 

Smaczna pasta z groszku i awokado

Awokado – owoce, które mają niezwykłą moc (możecie o tym przeczytać w artykule zamieszczonym w Strefie ucznia/Twoje zdrowie. Jeśli chcielibyście spróbować awokado, ale nie macie na nie pomysłu, przedstawiamy Wam przepis na pyszną zieloną pastę z zielonego groszku i awokado. Wypróbujcie ją na kanapkach.

Pasta z zielonego groszku i awokado

Składniki:

  • dojrzałe awokado – ½ sztuki (jak wybrać dojrzałe awokado podpowiadamy na naszym profilu Fb)
  • groszek zielony mrożony – 200 g
  • sok z cytryny
  • czosnek – ½ ząbka
  • pieprz, sól.

Groszek ugotować i przelać zimną wodą, aby nie stracił intensywnego koloru. Awokado obrać ze skórki. Składniki zmiksować z czosnkiem, sokiem z cytryny (wg uznania), pieprzem i odrobiną soli. 

KODAK Digital Still Camera

 

Krakersy pełnoziarniste z zieloną pastą

Składniki:

  • 140 g mąki pszennej
  • 140 g mąki pszennej pełnoziarnistej
  • 1,5 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 3 łyżki oleju rzepakowego
  • woda – do uzyskania konsystencji do rozwałkowania ciasta
  • sezam – 50 g
  • rozmaryn lub inne zioła 
  • sól, słodka papryka, odrobina kurkumy.

Składniki suche wymieszać, dodać sezam, wodę i olej, zagnieść. Ustalić konsystencję za pomocą wody. Rozwałkować na dość cienki placek i wykrajać krakersy. Piec w piekarniku nagrzanym do 180 stopni (cały czas pilnować, ponieważ krakersy szybko się przypalają).

Zielona pasta:

  • brokuły – 300 g
  • ser feta – 100 g
  • pieprz czarny.

Brokuły ugotować i przelać zimną wodą, aby nie straciły intensywnego koloru. Zmiksować z fetą, doprawić do smaku. 

krakersy pełnoziarniste z zieloną pastą