Twoje zdrowie

Mówimy NIE napojom gazowanym.
Siedem powodów, aby przestać je pić!

Nie istnieje chyba osoba, która nigdy nie piła napoju gazowanego. Jedni sięgają po nie codziennie, inni kilka razy w roku. Okazjonalne wypicie szklanki napoju typu cola czy gazowanego napoju pomarańczowego prawdopodobnie nie pogorszy twojego zdrowia. Inaczej jednak wygląda sytuacja, gdy pijesz napoje gazowane częściej. Koniecznie poznaj 7 powodów, dla których powinieneś przestać je pić.

Bomba cukrowa
Słodzone napoje gazowane mogą zwierać blisko 7 łyżeczek cukru w jednej szklance! Spróbuj posłodzić kiedyś taką ilością cukru szklankę herbaty – z pewnością nie byłbyś w stanie wypić jej bez wywoływania mdłości. Wypijanie jednej takiej szklanki napoju dziennie przez rok sprawi, że przytyjesz ponad 7 kg. Dużo? Pamiętaj, że jeśli nie kończy się na jednej szklance, przytyjesz jeszcze więcej.

Zastrzyk kofeiny
Niektóre napoje gazowane, poza cukrem, zawierają również kofeinę, czyli substancję działającą pobudzająco. Powodują one zmniejszenie zmęczenia, a zawarty w nich cukier jeszcze wzmacnia ten efekt. Trzeba jednak pamiętać o tym, że napoje z kofeiną nie są odpowiednie dla dzieci i młodzieży, ponieważ mogą powodować jej przedawkowanie, które objawia się problemami ze snem, niepokojem, zaburzeniami pracy serca, lękiem oraz przewlekłym zmęczeniem. Kofeina bowiem nie „dodaje” energii, a jedynie sprawia, że nie odczuwamy zmęczenia. W którymś momencie organizm będzie musiał odpocząć. Nadużywanie napojów z kofeiną i jednoczesne zaniedbywanie odpoczynku może więc doprowadzić do przewlekłego wyczerpania.

Cukrowe uzależnienie
W mózgu człowieka zlokalizowany jest tzw. ośrodek nagrody. Wytwarzana jest w nim dopamina – neuroprzekaźnik będący nazywany „hormonem szczęścia”. Produkowany jest on pod wpływem działania bodźców sprawiających przyjemność. Jednym z nich jest właśnie cukier. Powoduje on wyrzut dopaminy w mózgu i uczucie błogości. Nie bez przyczyny sięgamy bowiem po czekoladę, gdy mamy gorszy nastrój. Trzeba jednak pamiętać o tym, że częste spożywanie produktów z cukrem, w tym napojów gazowanych, może powodować uzależnienie. Zdrowszą metodą na wytworzenie dopaminy jest np. aktywność fizyczna.

Uwaga, chemiczne dodatki!
Jako, że napoje gazowane zawierają na ogół niewiele owoców (lub nie zawierają ich wcale), a napoje o intensywnych kolorach wydają się bardziej atrakcyjne, producenci dodają do nich barwniki. Sprawiają one, że napoje mają wręcz nienaturalne barwy. Co więcej, w większości napojów gazowanych znajdują się również konserwanty i aromaty. Niektóre w tych substancji mogą powodować alergie.

Zęby nie lubią napojów słodzonych
Cukier zawarty w napojach gazowanych, pod wpływem bakterii zamieszkujących jamę ustną, ulega fermentacji, tworząc kwasy. Te z kolei niszczą szkliwo zębów, prowadząc do powstania próchnicy. Jeśli już zdarzy ci się czasem wypić napój gazowany, pamiętaj o jak najszybszym umyciu zębów.

Nici z mocnych kości
Napoje typu cola, oprócz cukru, zawierają również kofeinę i kwas fosforowy. Obie te substancje utrudniają wchłanianie wapnia w jelitach oraz zwiększają jego wydalanie wraz z moczem. Konsekwencją tego może być niedobór wapnia, który jest niezbędny do prawidłowej mineralizacji kości. Częste sięganie po tego typu napoje w dzieciństwie może więc powodować osłabienie kości, a nawet większe ryzyko osteoporozy w przyszłości.

Droga w kierunku cukrzycy i nadciśnienia
Osoby regularnie pijące słodzone napoje gazowane częściej chorują na cukrzycę typu 2 oraz nadciśnienie. Częściej też mają problem z podwyższonym poziomem cholesterolu. Problem ten nie dotyczy tylko dorosłych! Coraz więcej nastolatków ma boryka się z podwyższonym poziomem cukru i cholesterolu we krwi. Stąd już tylko krok do cukrzycy czy chorób układu krążenia.

mgr dietetyk, Marta Szałwińska

cola-2839977_1280

 

Herbata – dlaczego warto po nią sięgać?

Herbata to, zaraz po wodzie, jeden z najpopularniejszych napojów na świecie. Mimo, że to właśnie woda jest najczęściej polecana przez dietetyków i lekarzy do nawadniania, to herbata posiada wiele właściwości, które mogą pozytywnie wpływać na nasze zdrowie. 

Rodzaje herbat:

  • Herbata czarna – najpopularniejszy rodzaj herbaty. Herbata czarna powstaje w wyniku fermentacji, której poddaje się liście. Proces ten nadaje herbacie czarnej mocnego smaku. 
  • Herbata zielona – nie poddaje się jej procesowi fermentacji, dlatego liście pozostają zielone.
  • Herbata biała – powstaje z pąków liści lub młodych liści, które nie są poddawane procesowi fermentacji. Jest to najdelikatniejszy rodzaj herbaty.
  • Herbata czerwona – liście herbaty poddawane są tylko częściowej fermentacji.

Napoje, które przypominają herbatę, ale herbatą nie są:

  • Rooibos – wytwarzana z liści czerwonego krzewu rosnącego w Afryce Południowej. Nie zawiera kofeiny, dlatego jest to napój odpowiedni dla dzieci i kobiet w ciąży.
  • Yerba Mate – wytwarzana z liści ostrokrzewu paragwajskiego. Działa pobudzająco dzięki zawartości kofeiny – z tego powodu nie powinny pić jej dzieci, kobiety w ciąży i karmiące. 
  • Herbata owocowa – najczęściej jest to napar z suszonych owoców. Nie zawiera kofeiny, dlatego jest szczególnie polecana dzieciom.
  • Herbata ziołowa – najczęściej jest to napar z liści lub kwiatów innych niż herbata, np. melisy, rumianku, mięty.

Dlaczego warto pić herbatę? 

  • Przeciwutleniacze zawarte herbacie chronią przed chorobami układu krążenia, nowotworami, opóźniają starzenie się organizmu. 
  • Wzmacnia odporność organizmu.
  • Wspomaga utrzymanie szczupłej sylwetki (oczywiście o ile jest niesłodzona). 
  • Pobudza i dodaje energii.
  • Wspomaga funkcjonowanie przewodu pokarmowego.
  • Niesłodzona herbata zapobiega powstawaniu próchnicy (szczególnie herbata zielona).

Pamiętajmy jednak, że zbyt duże ilości herbaty, szczególnie czarnej, mogą nie działać na nasz organizm korzystnie. Herbata zawiera bowiem kofeinę, która w zbyt dużej ilości może powodować nieprzyjemne objawy, takiej jak kołatanie serca, nadmierne pobudzenie, problemy ze snem. Pamiętajmy również, że herbaty nie powinniśmy pić do posiłków, ponieważ zawiera ona garbniki, które zmniejszają wchłanianie minerałów i witamin z pożywienia. 

Jak i kiedy pić herbatę, żeby była najzdrowsza? 

Herbaty nie powinniśmy słodzić, gdyż cukier działa niekorzystnie na nasz organizm. Jeśli wolimy słodsze napoje, możemy sięgnąć po herbaty owocowe, które są naturalne słodkie. Po herbatę warto sięgać pomiędzy posiłkami, aby nie utrudniać wchłaniania minerałów z pożywienia. 

mgr Marta Konował, dietetyk

W Nowym Roku będę jeść zdrowo, czyli postanowienia noworoczne

Tradycją stało się podejmowanie noworocznych postanowień. Planujemy mniej czasu spędzać przed telewizorem, częściej ćwiczyć czy więcej czasu poświęcać na naukę.  Świetnym pomysłem na postanowienie noworoczne jest decyzja o zmianach w naszym sposobie odżywiania – włączenie do jadłospisu większej ilości warzyw i owoców, unikanie słodyczy i słonych przekąsek, zamiana pieczywa na pełnoziarniste, zmniejszenie ilości cukru dodawanego do herbaty. Pomysłów może być wiele. Zanim jednak podejmiesz decyzję o zmianach, przeczytaj jak należy formułować swoje cele, aby były one skuteczne.

Weź kartkę papieru i zapisz swój cel. Pamiętaj, że powinien być on:
Konkretny  – nie pisz „w nowym roku będę jeść zdrowiej”, bo jest to sformułowanie zbyt ogólnikowe. Zastanów się co oznacza dla Ciebie zdrowe odżywianie i zapisz to. Przykład:  „w nowym roku codziennie będę jeść owoce i warzywa”, „zrezygnuję ze słodzenia” itd.
Mierzalny – ustal skalę, którą będziesz mógł sprawdzić na jakim etapie w drodze do celu aktualnie jesteś. Przykład: „ będę ćwiczyć codziennie po 15 minut”, „codziennie wyjdę z psem na 20-minutowy spacer”.
Atrakcyjny – cel powinien być dla ciebie wyzwaniem. Jednocześnie osiągnięcie go powinno wiązać się z otrzymaniem jakiejś nagrody, np. lepszego samopoczucie, szczupłej sylwetki, lepszej kondycji fizycznej.
Realny – cel musi być realny do osiągnięcia. Zastanów się czy będziesz miał czas i możliwości, aby swój cel osiągnąć.
Określony w czasie – zawsze wyznaczaj sobie czas zakończenia swojego wyzwania. Brak terminu, w których chcesz zrealizować postawiony cel sprawi, że szybko stracisz motywację. Przykład: „do końca lutego całkowicie przestanę słodzić herbatę”.

Po zapisaniu dobrze sformułowanego celu, nadszedł czas na przygotowanie planu działania. Zapisz wszystkie kroki, które musisz podjąć, aby swój cel zrealizować. Rozłożenie dużego celu na mniejsze, prostsze etapy sprawi, że wyda ci się on łatwiejszy do zrealizowania.

Przykład: Twoim celem jest całkowite zrezygnowanie z jedzenia cukru. Podziel ten cel na etapy:

cele
Mając przed sobą konkretny cel oraz plan działania pozostaje jedynie rozpoczęcie pracy nad zmianą.  Wszystkim podejmującym noworoczne postanowienia życzymy wytrwałości i powodzenia!

radosc-dzieci